Așa cum am mai spus, poziția organizației noastre în lumina evenimentelor recente, este una categorică: refuzăm să decontăm exclusiv noi, angajații din România, incapacitatea guvernelor de a identifica solutii pentru o fiscalizare conformă, iar atacul organizat asupra propriului aparat de stat prin amenințatea lucrătorilor cu taieri de bani si disponibilizari va genera reacții imediate!
Propunere – către Presedintele Romaniei, partidele politice si viitorul Guvern:
Taskforce pentru combaterea evaziunii fiscale, creșterea nivelului de conformare fiscală și a procentului de colectare
Conform ultimelor statistici ale Comisiei Europene, România a devenit un veritabil „paradis fiscal”, situându-se pe penultimul loc, între Irlanda și Malta, în ceea ce privește procentul de colectare a taxelor.
România înregistrează unul dintre cele mai scăzute niveluri de colectare fiscală din Uniunea Europeană, cu un grad total de colectare de doar 27% din PIB (conform Eurostat, 2023), comparativ cu media UE de peste 40%. Practic, statul român pierde anual peste 13% din PIB în venituri fiscale necolectate.
Cel mai elocvent exemplu este gap-ul de TVA (diferența dintre TVA-ul teoretic și cel efectiv colectat), care s-a situat în România, în 2021, la 36,7% – cel mai mare din Uniunea Europeană, unde media este de doar 9,1% (Comisia Europeană – VAT Gap Report 2023).
Într-un moment în care toate soluțiile propuse pentru reducerea deficitului se îndreaptă către tăieri ale cheltuielilor bugetare – în special ale salariilor din sectorul public – și către creșterea unor taxe și impozite, abordarea corectă ar trebui să fie diametral opusă.
Discuțiile ar trebui orientate spre identificarea unor modalități efective și eficiente de a determina mediul privat să își achite obligațiile fiscale, de a descuraja optimizările fiscale agresive și evaziunea fiscală.
În acest sens, considerăm că se impune, de urgență, constituirea unui sistem integrat de acțiune, sprijinit de forțe din cadrul Poliției Române, Poliției de Frontieră, Direcției Generale Antifraudă Fiscală, ANAF, precum și din structurile de informații (SRI, SIE, DGPI). Acest taskforce, format din aproximativ 200 de lucrători la nivelul fiecărui județ, ar avea ca obiectiv exclusiv controlul, monitorizarea și destructurarea mecanismelor financiare create cu scopul de a eluda plata obligațiilor fiscale, precum și pătrunderea în zona neagră și gri a principalelor domenii în care se practică evaziunea fiscală (agricultură, construcții, comerț cu legume-fructe, produse accizabile etc.).
Operaționalizarea unei astfel de structuri ar urma următorii pași:
• Constituirea sistemului integrat, prin identificarea și alocarea personalului necesar (15 zile);
• Formarea, documentarea și pregătirea efectivelor, la nivel județean, pentru identificarea principalilor factori de risc fiscal (45 zile);
• Utilizarea efectivă a taskforce-ului, cu monitorizarea lunară a activităților desfășurate și a fluxului de încasări generate (180 zile).
În prezent, toate instituțiile menționate își desfășoară activitatea într-un program limitat, de luni până vineri, între orele 08:00–16:00. Formarea profesională a lucrătorilor cu atribuții în domeniu este precară sau inexistentă, astfel încât, de cele mai multe ori, faptele de evaziune fiscală, circuitele fiscale și fluxul de mărfuri nu sunt cunoscute sau înțelese corect. Comunicarea între instituții este deficitară și lipsită de coordonare.
Considerăm că, prin implementarea acestei măsuri, veniturile la bugetul de stat consolidat pot crește semnificativ într-un interval foarte scurt de timp.
Echipa Sindicatului Angajaților din România