După ce primul pachet de măsuri de austeritate a fost inclus în proiectul de lege pe care și-a asumat Guvernul răspuderea în fața Parlamentului, în prezent un grup de lucru pregătește reformele pentru Pachetele 2 și 3.
Iată ce măsuri vor fi cuprinse în valul 2 de reforme:
Masura 1 – Resurse umane
PACHET 2
– Revizuirea indemnizatiilor CA-urilor, ANCOM, ASF, Curte de Conturi, Consiliul Concurentei
– Eliminarea cumului pensiilor cu salariilor in institutii si autoritati publice
– Restructurarea Apele Romane
PACHET 3
– Analiza schemelor de personal din admnistratia publica (inclusiv vacante)
– Reforma pensiilor speciale (magistrati, cuantum si varsta de pensionare)
– Sistem de evaluare a functionarilor
– Regandirea intreg sistemului de facilitati pentru angajati pentru a permite mobilitatea fortei de munca in tara si integrarea tinerilor pe piata muncii (sprijin pentru transport, cazare, integrare tineri)
– Dezvoltarea unui sistem mai simplu in evaluarea periodica a indicatorilor de performanta pentru conducerile institutiilor
Masura 2 – Simplificare/ Debirocratizare
PACHET 2
– Simplificarea procedurii de inregistrare a SRLurilor intr-o singura zi. Interconectare cu digitalizare.
PACHET 3
– Simplificarea recunoasterii diplomei si calificarilor
– Regandirea portalului ANAF, intersectare cu digitalizare
Masura 3 – Digitalizare
PACHET 2
– Departament Digitalizare in subordinea PM pentru corelarea tuturor masurilor de digitalizare
– Din septembrie se lanseaza catalogul digital electronic la nivel national
PACHET 3
– Sistem de monitorizare centala si rating a gradului de digitalizare din fiecare institutie
– Dezvoltarea instrumentelor digitale interoperabile de adunare a datelor, transparentizare
– Crearea unui sistem de indicatori clari de progres pentru urmarirea evolutiei obiectivelor
– Finalizare/Digitalizare ANAF
– Extinderea serviciilor electronice oferite cetatenilor de catre MAI pentru pasapoarte, carti de identitate, permise, cazier
Masura 4 – Eficientizare autoritati publice/ companii cu capital de stat
PACHET 2
– Limitarea salarizarii – intersectare cu resursa umana
– Restrangerea CA-urilor, Comisii de supraveghere / Consilii Consultative
– Reorganizarea structurilor functionale din componenta DSU, IGSU, IGA in vederea reducerii functiilor de conducere, optimizarea proceselor de comanda si suport in vederea asigurarii unui lant decizional suplu
– Analiza companii de stat cu potential de restructurare: energie, transporturi, aparare
PACHET 3
– Automatizarea proceselor – RPA _ Robotic Procces Automation & AI
– Comasare institutii si UAT mici si foarte mici
– Corporatizarea regiilor autonome
– Listare pachete minoritare la bursa, companii performante din energie, CEC BANK, CNAB, ROMGAZ,
Masura 5 – Imaginea Romaniei
PACHET 3
– Continuarea operationalizarii organizatiilor de management a destinatiei
– Creare parteneriate pentru inovatiei prin integrarea Romaniei in ecosisteme tehnologice americane in domenii precum: semiconductori, computerizare avansata, automatizare, securitatea sistemelor, inteligenta artificiala
– Sustinerea deszvoltarii domeniilor schiabile care sa absoarba impactul economic in zonele aflate in tranzitie energetica (HD, GJ, MS, GL, PH)
– Sustinerea investiilor in turismul balnear
Masura 6 – Reforma admnistrativ teritoriala
PACHETUL 2
– Desfiintarea functiei de viceprimar la UAT cu o populatie mai mica de 1.500 de locuitori
– Transferarea retelelor de utilitati publice neautorizate catre operatorii regionali autorizati
– Stabilirea unor scheme de personal maximale
– Revizuirea functionarii politiei locale inclusiv prin plafonare dispozitive in colaborare cu MAI
– Cresterea, stimulare a incasarii impozitelor inclusiv prin cresterea alocarilor bugetare drept consecinta
– Comasare directii servicii furnizate la nivel localitatilor mici
– Comasare structuri subordonate IGSU, DSU, IGAV in structuri teritoriale
PACHETUL 3
– Elaborarea unui cadru normativ pentru realizarea inventariului national al investitiilor pt dezvolare locala, zonala, gestionat de un departament al reformei administratiei publice locale, coordonat la nivelul Cancelariei PM sau SGG
– Eficientizare prin corelarea anuala a nr de personal la UAT-uri cu numarul persoanelor domiciliate pe raza UAT, inclusiv la nivelul CJ. OUG63.2010, adoptare in 2025 si intrarea in vigoare la 1 ian 2026
– Adoptarea CATUC
– Crearea unor structuri de suport juridic, financiar, economic, achizitii publice, managementul resurselor umane, IT, la nivelul ministerelor/ordonatorilor de credite pentru toate institutiile subordonate si UAT cu capacitate mai mare pentru UAT mai mici.
– Reorganizarea si restructurarea/lichidarea intreprindelor publice care inregistreaza pierderi 3 ani la rand si care nu presteaza un serviciu de utilitate publica cum ar fi transport sau termoficare
Masura 7 – Eficientizare fiscală
PACHETUL 2
– ANAF, Antifrauda, Vama, decizie pentru plasare in afara algoritmului politic si demarare proces de reorganizare si creare indicatori de performanta, decizie de depolitizare functiei de conducere si examen national
– Inasprirea regimului insolventei, evitarea insolventei in cascada, inasprirea executarii silite, criminalizarea evaziunii fiscale si a evaziunii organizate
– Demarare analiza privind reorganizarea ANAF in vederea comasarii directiilor redundante
– Implementarea unui sistem de scoring fiscal pozitiv care sa permita tratament diferentiat pentru contribuabili in functie de istoricul lor
PACHETUL 3
– Registrul public al programelor de finantare pentru debirocratizare
– Crearea unui centru national pentru fiscalitate care sa asigure tratament unitar la solicitari de clarificare
– Crestere capacitate adunare impozite locale, parghii legale pentru retinerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu-si platesc impozitele
– Digitalizare ANAF, masura ampla prevazuta sub pilonul digiatalizare si debirocratizare ce are ca scop eficientizare colectare, Relatia cetateanului cu statul, Urmarire combatere evaziune
– Masuri de combatere evaziune targetate/ Prioritate: domeniul petrolier, import legume-fructe, importuri din relatia cu ASIA, portul constanta, industria de servicii
– Trasabilitate financiara pentru platformele online si curierat si publicarea identitatii comerciantilor online cat si inregistrarea fiscala obligatorie.