Oficial, au intrat în vigoare noi măsuri fiscale ce îi vizează pe bugetari. Este vorba despre Ordonanța de Urgență nr. 31 din 28 martie 2024, care a și fost publicată în Monitorul Oficial.

Vorbim, conform actului normativ, despre ”măsuri pentru menținerea unor drepturi de natură salarială pentru unele categorii de personal”, astfel încât să se împiedice apariția ”unor blocaje în finanțarea ordonatorilor de credite în luna martie 2024, ca urmare a interpretării diferite a prevederilor legale în vigoare în domeniul bugetar, precum și pentru finalizarea în bune condiții a proiectelor finanțate din fondurile externe nerambursabile aferente exercițiului financiar 2014-2020,pentru a nu crea blocaje în activitatea operatorilor economici prin migrarea către alte entități economice a personalului din cadrul operatorilor economici cu capital integral sau majoritar deținut de stat sau de unitățile administrativ-teritoriale ca urmare a aplicării măsurilor de limitare a unor categorii de cheltuieli, așa cum sunt reglementate de Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, cu impact în desfășurarea în bune condiții a activității operaționale a acestora”.

Mai exact, OUG 31/2024 stabilește că în firmele de stat cu pierderi financiare se pot acorda, în 2024, anumite creșteri salariale, dar doar dacă acestea îndeplinesc anumite condiții.

Firmele în cauză trebuie:

  • Să nu prezinte, odată cu aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, un plan de reorganizare, restructurare și redresare financiară, aprobat de către adunarea generală a acționarilor sau consiliul de administrație, după caz, care să conțină măsuri concrete și cuantificabile de reducere a pierderilor și plăților restante și termenele de realizare a acestora;
  • Să nu programeze, în 2024, creşterea numărului de personal faţă de cel din 2023, cu excepția celor în acord cu Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung;
  • Să nu acorde, în acest an, premii, prime, bonusuri și alte drepturi de natură salarială similare, cu excepția celor aprobate conform Legii nr. 296/2023;
  • Să nu majoreze/ indexeze sau după caz să nu prevadă alte mecanisme de creștere salarială în cursul anului 2024, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la 31 decembrie 2023.

În schimb, ordonanța stipulează că firmele de stat care au înregistrat profit în 2023 și care nu programează pierderi în anul 2024 pot beneficia, în cazuri temeinic justificate, precum realizarea unor investiții cu impact major în menținerea/ dezvoltarea activității economice a acestora, dar și de influența unor factori care nu depind de acțiunea/ inacțiunea acestora, de exceptarea de la aplicarea corelației dintre indicele de creștere a câștigului mediu brut lunar pe salariat cu indicele de creştere a productivităţii muncii calculate în unităţi valorice sau fizice, după caz.

Tot conform ordonanței, Guvernul va putea stabili, prin memorandum, un număr total de funcții de conducere mai mare decât în prezent pentru anumite instituții, adică 8%, valoarea stabilită anterior de Legea 296/2023, dar fără a depăși 10% din numărul total de posturi aprobate. Și în acest caz, trebuie să fie întrunite, cumulativ, anumite condiții:

  • autoritatea/ agenția/ instituția s-a reorganizat ca urmare a implementării prevederilor Legii nr. 296/2023 până la data intrării în vigoare a acestor măsuri;
  • după data intrării în vigoare a Legii nr. 296/2023, autoritatea/ agenția/ instituția a primit atribuții suplimentare pentru punerea în aplicare a unor prevederi legislative europene.

O prevedere importantă specificată în OUG se referă la “necesitatea îndeplinirii unor indicatori de rezultat sau de proiect stabiliți în baza unor contracte de finanțare din fonduri europene nerambursabile”, iar prin urmare, ”se propune ca prevederile în vigoare referitoare la suspendarea ocupării prin concurs sau examen a posturilor vacante din sistemul bugetar să nu se aplice posturilor vacante a căror ocupare condiționează îndeplinirea acestor indicatori”.

O altă măsură se referă la menținerea acordării bonusurilor reprezentând drepturile de hrană/ indemnizaţia de hrană/ tichetele de masă/ norma de hrană la valoarea aflată în plată în cazul angajaților cu salarii lunare nete de până la 8.000 lei, inclusiv, atât pentru operatorii economici care nu au pierderi, cât și pentru operatorii economici care au înregistrat pierderi, ”pentru a nu afecta veniturile salariale aflate în plată pentru majoritatea personalului operatorilor economici”.