Sindicatul Angajaților din România este o organizație sindicală dedicată protejării și promovării drepturilor tuturor angajaților din țara noastră, indiferent de domeniul de activitate sau tipul de angajator.
Sindicatul Angajaților din România este o organizație sindicală dedicată protejării și promovării drepturilor tuturor angajaților din țara noastră, indiferent de domeniul de activitate sau tipul de angajator.
PUBLISIND este cea mai activă federație sindicală din perspectiva acțiunilor sindicale și a reacțiilor sociale organizate în conformitate cu prioritățile și strategia organizației. Mitingurile și acțiunile diversificate de protest organizate cu consecvență și cu impact social și mediatic semnificative contribuie la ajustarea legislației în corelare cu prioritățile setate.

Canonada asupra sistemului judiciar și a justiției pentru angajați – a fost adoptată ordonanța care vizează procesele ce au ca obiect drepturi salariale și de pensii

Guvernul României a adoptat în cursul zilei de ieri ordonanţa de urgenţă privind unele măsuri pentru soluţionarea proceselor privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi a proceselor privind prestaţii de asigurări sociale.

Proiectul s-a aflat în dezbatere publică, fiind publicat pe site-ul Ministerului Justiției în data de 05.06.2024, scopul declarat fiind acela al instituirii unor soluții derogatorii de la dreptul comun în materia sesizării Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) pentru pronunțarea unor hotărâri prealabile.

Deși s-a dorit promovarea unei practici judiciare uniforme şi unitare care să elimine diferenţierile în materia stabilirii şi plăţii drepturilor salariale ale personalului plătit din fonduri publice, inclusiv cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea actelor administrative emise pentru acest personal, efectul imediat al adoptării acestui act normativ este suspendarea cauzelor similare aflate pe rolul instanțelor până la pronunțarea hotărârii prealabile.

Astfel, Ordonanța va bloca mii de dosare aflate pe rolul instanțelor de judecată, în care se cer reparații ale drepturilor salariale și de pensie, producând efecte în lanț, pe care Guvernul și Ministerul Justiției nu le-au avut în vedere, deși Blocul Național Sindical a atras atenția încă din data de 08 iunie 2024. Acestea includ:

  1. Tergiversarea proceselor: suspendarea prelungită a dosarelor va afecta grav principiul celerității din jurisdicția muncii, esențial pentru protecția drepturilor angajaților. Mii de dosare suspendate vor prelungi incertitudinea și disconfortul litigiilor.
  2. Textul normativ este vag în definirea „cauzelor similare” riscând identificarea și suspendarea neconformă a dosarelor. Lipsa criteriilor clare poate genera confuzii și discrepanțe în aplicare.
  3. Proiectul nu prevede termene clare pentru întregul proces de suspendare a cauzelor, utilizarea sintagmelor precum „odată cu” și „de îndată” vor crea situații neclare care vor bloca procesele aflate pe rol.
  4. Inaplicabilitatea practică: Suspendarea prelungită va duce la acumularea unui număr mare de cauze nesoluționate, compromițând uniformizarea practicii judiciare și afectând eficiența sistemului judiciar.
  5. Proiectul nu specifică cum vor fi gestionate situațiile cu multiple chestiuni de drept neclarificate într-un singur proces, riscând abordări diferite de către instanțe.
  6. Aplicabilitate limitată: proiectul de ordonanță ar trebui să se aplice și altor tipuri de procese din domeniul muncii pentru a asigura echitate și claritate juridică pentru toți angajații și angajatorii.
  7. Modificări legislative necesare: Aplicarea art. 3 în ceea ce privește contestațiile împotriva executărilor silite necesită modificarea corespunzătoare a art. 719 alin. 1 din Codul de procedură civilă.
  8. Proiectul de ordonanță nu are în vedere publicarea tuturor sesizărilor către ICCJ pe un portal online accesibil publicului. Această omisiune limitează accesul la informații esențiale pentru părțile implicate și ar încuraja manipularea proceselor.
  9. Proiectul nu își propune monitorizarea și evaluarea implementării măsurilor propuse, esențială pentru succesul și eficiența inițiativei legislative.
  10. Termenele stabilite pentru ICCJ sunt adesea depășite, ordonanța neprevăzând consecințele nerespectării acestora. De asemenea, proiectul de ordonanță nu stabilește ce se va întâmpla dacă nu sunt respectate aceste prevederi, cine va răspunde pentru încălcarea lor și ce sancțiuni se impun. Aceste lacune poate conduce la perpetuarea problemelor existente, cum ar fi tergiversarea soluționării cauzelor și menținerea incertitudinii pentru părțile implicate.

Atragem atenția Guvernului României că, după ce a creat și menținut constant inechități salariale la nivelul tuturor autorităților și instituțiilor publice prin tot felul de artificii legislative, coaliția de guvernare a reiterat disprețul pentru angajații din România prin promovarea unei OUG care este expresia amestecului clasei politice în actul de justiție.

Stoica Costin Irinel

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Platforma noastră utilizează cookies strict necesare. Acestea sunt esențiale pentru funcționarea platformei și nu pot fi dezactivate în sistemele noastre.